29 بهمن 1394

شاخص­های هر زیر معیار در استاندارد های دبیرستان موعود

مولف: اصغر پیری   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

   شاخص­های هر زیر معیار در استاندارد های دبیرستان موعود

             معیار رهبري و استراتژي

A1- مدیریت مدرسه ، ماموريت،چشم انداز، ارزش ها و اخلاقيات را ايجاد كرده، توسعه داده و خود به عنوان الگو عمل مي كنند.

  • ارزيابي‌هاي دوره‌اي برخي معيارها در مدرسه توسط مدیر
  • انتقال و تصویب سیاست ها و اهداف در جلسات با اولیا، دبیران و موسسان
  • ایجاد الگوی عملی با پایبندی به منشور اخلاقی
  • ایجاد سازوکاری مناسب در جهت اطمینان یافتن از تحقق یافتن ارزش­ها
  • ایجاد فرصت­های انتقال ارزش­های منشور اخلاقی
  • ایجاد واحد تحقیق و توسعه
  • ايجاد نگاه نتيجه‌گرا و بهبود از طريق جلسات مشترك و هدف‌گذاري‌ها
  • برگزاري جلسه توسط مدير به منظور اتخاذ تدابير، تصميمات، سياست‌گذاري‌ها و ...
  • برنامه ریزی راهبردها و تدوین ارزش ها و سیاست ها
  • برنامه‌ريزي راهبردي؛ تحليل محيط دور و نزديك (فرصت­ها و تهدیدها) و تحليل داخلي (نقاط قوت و ضعف)
  • برنامه‌ريزي راهبردي؛ تحليل فاكتورهاي موفقيت
  • برنامه‌ريزي راهبردي؛ تحليل ذينفعان
  • پشتيباني از نيازهاي آموزش و پرورش
  • پيگيري مستمر تغييرات نظام آموزش و پرورش كشور متناسب با بخشنامه‌ها و...
  • تدوین مستند بیانیه چشم انداز و ماموریت
  • تدوین میزان دست یابی به اهداف و شاخص های کلان مدرسه تا پایان سال تحصیلی
  • تدوين ارزشهای اصلی مدرسه و تهیه بیانیه آن
  • ترغيب و ايجاد زمينه مشاركت دانش‌آموزان و اولياء در امور خيريه
  • تشکیل منظم كميسيون براي پيشنهاد سياستها و فرآیندها
  • تشكيل اتاق فكر به منظور تدوين نظام جامع تربیتی (آموزشی-فرهنگی)
  • تهیه اهداف بلند مدت و کوتاه مدت
  • حضور به موقع در مدرسه وشرکت موثر در جلسات
  • طرح مباحث مرتبط با چشم‌انداز و مأموريت و ارزشها در جلسات شورا و دبیران
  • طرح نتايج مورد انتظار مدرسه در حوزه‌هاي ضعيف سال گذشته با مسئولين ذيربط
  • طرح نکات و سياست‌ها در جلسات عمومي و تخصصي دبيران
  • فراهم كردن الگوي عملي با پايبندي به منشور اخلاقي
  • مشاركت مدیر مدرسه در امور خيريه

B1- مدیریت مدرسه ، سيستم مديريت سازمان و عملكرد آن را تعريف، پايش، بازنگري و هدايت كرده و بهبود مي دهند.

  • ارز یابی دوره ای از نتایج و فعالیت های جاری مدرسه
  • ارزیابی عملکرد کادر و معلمین
  • ارزیابی فعالیتها و درج درکارنامه
  • استفاده از سيستمهاي نوين مديريتي (مدل تعالي، كارت امتيازي متوازن و...).
  • استقبال از پیشنهادات و انتقادات دانش آموزان و اولیا
  • استقرار و بهبود بخشيدن به نظام پيشنهادات و حمايت از نظرات دانش آموزان و كاركنان و اوليا
  • بررسی اجرایی بودن، اثربخشی و بهینه بودن اقدامات
  • بررسی آن دسته ازبرنامه های مدون سال قبل که اجرا نشده اند وشناسایی عوامل عدم اجرای آن
  • بررسی عملکرد همه ی برنامه های اجرایی ومشخص نمودن نقاط قوت و ضعف
  • بررسی و ارزیابی برنامه های مدون سال قبل که اجرا شده اند.
  • بررسي و بازنگري ساختار و سبك مديريت
  • برقراري تناسب ميان خروجي‌هاي مورد انتظار با ورودي‌ها و توانمندي‌ها
  • تجزیه و تحلیل برنامه های مدون در برنامه ریزی بخشهای مختلف
  • تحلیل نتایج ارزیابی عملکرد در بازه های متوالی
  • تحلیل نتایج و خروجی های مدرسه و ارایه نقاط ضعف و قوت مدرسه (شفاهی - کتبی(
  • تحليل نتايج مدرسه در مناطق مختلف توسط مدير
  • تحليل نتايج و تصميم‌گيري بر اساس آن در حوزه های مختلف
  • تحليل نتايج و خروجي‌هاي مدرسه و بررسی سیستماتیک نقاط ضعف و قوت
  • تدوین برنامه سالانه مدرسه و هفتگی با مشارکت دیگرکادر و معلمین،اولیا و دانش آموزان
  • تشکیل کمیسیون های تخصصی
  • تعیین اقدام پیشگیرانه از وقوع حوادث مشابه
  • تعیین اولویت های بهبود با توجه به ارزیابی و مدیریت زمان

C1- مدیریت مدرسه با ذي نفعان بيروني فعالانه در تعامل هستند.

  • برخورد مناسب و منطقي با پيشنهادهاي واصله از خارج مدرسه
  • برقراري ارتباط و تعامل متقابل با ساير نهادها از قبيل شهرداريها، فرهنگسراها و...
  • برنامه ریزی استراتژیک (تحلیل ذی نفعان بیرونی)
  • به روز رسانی مستندات مربوط به نیازهای آموزشی اجتماعی و جامعه مشتریان بالقوه
  • تعامل با اولیا در مورد برنامه ها و سیاست های بخش (مستند،شفاهی،و..(
  • تلاش براي كسب جايگاه برتر فرهنگي، اخلاقي و... از طريق عضويت مدير در مجامع
  • توجه به رویکردهای متمایز کننده از رقبا
  • توجه به رویکردهای مشترک با رقبا
  • جلسات توجيهي آزمون ورودي برای ثبت نام کنندگان
  • رصد خدمات ارایه شده در مدارس رقیب از طریق ارتباطات غیر رسمی

D1- رهبران با همراهي كاركنان سازمان، فرهنگ تعالي را تقويت مي كنند.

  • ايجاد جو سازماني مناسب
  • ايجاد سازكاري مناسب در جهت اطمينان از تحقق يافتن ارزشها
  • جلسات شوراهاي مدرسه
  • سیستم مستند سازی دانش های نوین
  • شناسايي منابع تربیتی برتر
  • طرح خروجي‌هاي مورد انتظار مدیر از هر پايه با مسئولين ذيربط با توجه به شرایط دانش‌آموزان
  • طرح سياست‌گذاري‌هاي كلي اجرایي و تصويب در جلسات انجمن اوليا و مربيان مدرسه
  • مشارکت مدیر  جهت تشکیل شوراها، انجمن اولیا و مربیان مدرسه
  • وجود نگرش سیستمی و سیستم فرآیند سازی برنامه ها

E1- مدیریت مدرسه اطمينان مي يابند كه سازمان منعطف است و تغيير در آن به صورت اثربخش، مديريت مي شود.

  • اخذ تأييديه لازم از انجمن اولياء در مورد تغييرات
  • بازدید از مجموعه مدرس سرآمد
  • انجام سفرهاي خارجي براي الگوگيري از مدارس کشور های پیشرفته
  • برنامه برای ایجاد استقبال از تغییرات
  • پیش بینی اقدامات اصلاحی لازم برای انطباق با تغییر
  • تعیین برنامه هایی که از یک تغییر تاثیر می پذیرند در هنگام بروز تغییرات ناخواسته
  • سیستم جذب ایده
  • مطرح كردن تغييرات مرتبط با دبيران و گرفتن تأييديه آنها
  • مطرح كردن تغييرات مرتبط با نيروهاي اجرايي مدرسه در شوراي مدرسه و همسو كردن نظرات در راستاي اجراي تغيير

F1- استراتژي و خط مشي هاي مبتني بر درك نيازها و انتظارات توأمان دانش آموزان، اولیا و محيط بيروني توسعه يافته، بازنگري و به روز مي شود.

  • استراتژي، مبتني بر درك نيازها و انتظارات توأمان ذي نفعان و محيط بيروني است.
  • استراتژي، مبتني بر درك قابليت ها و عملكرد دروني است.
  • تحليل نتايج آزمونهاي ورودي براي تعيين سطح ورودي‌هاي هر سال
  • تصميم‌گيري مشترك با اولیا و بازنگري موضوعات كليدي در جلسات
  • توجه به تغييرات در محركهاي دروني و بيروني در راستاي تبديل تهديدها به فرصت
  • رصد نیازهای دانش آموزان از طریق نظرسنجی ها، بازخوردها و...
  • بررسی استراتژی ها در جلسات داخلی مدرسه

1-1-2-                     معیار کادر و معلمین

A2- برنامه های کادر و معلمین، استراتژی سازمان را پشتیبانی می کند.

  • انطباق دانش و شايستگي کادر و معلمین با نيازهاي مدرسه
  • ايجاد سيستم گردآوري و نگهداري اطلاعات منابع انساني
  • پاسخ گویی افراد نسبت به برنامه ها و سیستم، به صورت خودارزیابی
  • پايش ميزان تأثيرگذاري دبيران بر سجاياي اخلاقي دانش‌آموزان
  • تدوين برنامه جذب و نگهداري منابع انساني شايسته
  • تصميم در مورد ادامه/ قطع همكاري با دبيران بر اساس ارزيابي دبيران
  • جذب و ايجاد فرصتهاي مناسب براي نيروهاي پايبند به ارزشها
  • سازماندهی نیروی انسانی با ابلاغ شرح وظایف کادر و معلمین و تقسیم کار بین آنان
  • شرح وظایف و مسولیت های افراد
  • شفافیت فرآیند جذب نیروی انسانی
  • شیوه نامه های جذب منابع انسانی
  • نیاز سنجی اطلاعاتی مشاغل و نیاز سنجی شغلی
  • هدف گذاری، مدیریت شایستگی ها و عملکرد

B2- دانش و قابلیت های کادر و معلمین توسعه می یابد.

  • ارتقاي مهارتها و دانش افزايي کادر و معلمین
  • ارزیابی از کادر و معلمین نسبت به دسترسی موثر به اطلاعات مورد نیاز
  • امكان ارتقا معلمين در درسها و پايه‌هاي مختلف
  • انتقال تجارب به كاركنان توسط مدير
  • ايجاد فرصت و توسعه مهارتهاي حرفه اي با همكاري مديريت
  • برگزاري دوره‌هاي مختلف براي دبيران، کادر و معلمین و....
  • برگزاري دوره‌هاي مختلف در راستاي توانمندسازي كاركنان
  • برگزاري كلاسهاي اخلاق و جلسات موعظه
  • برنامه دانش افزایی کادر و معلمین
  • بهبود فرايند دسترسي به دانش، اطلاعات و فناوري
  • تسهيل رشد و ارتقا نيروهاي كارآمد
  • تهیه چک لیست توجیه دبیر
  • دسترسی کادر و معلمین به فرم و منابع اطلاعاتی مورد نیاز
  • سیستم ثبت و انتقال تجربیات بین کادر و معلمین
  • سیستم مستند سازی دانش های مورد استغاده
  • کتابخانه کادر و معلمین
  • مشارکت کادر و معلمین در فعالیت های نوآوری

C2- کادر و معلمین همسو شده،مشارکت داده شده و توانمند می شوند.

  • ارایه تحلیل های مدیریتی به کادر و معلمین
  • اعتماد، تفويض اختيار و اعطاي قدرت اجرايي به كاركنان در جهت نيل به اهداف
  • ایجاد فرصت یادگیری مشارکتی
  • ايجاد فرصت يادگيري مشاركتي
  • برگزاری جلسات با دبیران مجموعه مدرسه
  • برگزاری جلسات تنظیم برنامه های درسی و کلاسی و بررسی ایرادات
  • برگزاري جلسات فوق‌العاده شورا و اخذ تصميمات لازم در مواردي كه سرعت عمل مورد نياز است.
  • تبلیغات مشهود برای کادر و معلمین
  • تدوین و اجرای منشور اخلاقی مدرسه با مشارکت کادر و معلمین
  • تشکیل جلسات هم اندیشی اداره مدرسه با کادر و معلمین
  • تفويض اختيار به کادر و معلمین کلیدی براي تصميم‌گيري در موقعيتهاي مقتضي
  • توجه مدیریت به مشارکت فعال و خلاقانه کادر و معلمین در جلسات و کمیسیون ها
  • جلسات انتقال سياست‌گذاري‌هاي كلي تربیتی به كاركنان مدرسه با رویکرد مشارکتی
  • جلسات منظم دپارتمان‌های درسی
  • رويكرد استفاده از مسئولين پايه براي ايجاد هماهنگي و اتحاد بين دبيران هر پايه
  • سیستم جانشین پروری
  • مشارکت کادر و معلمین در تهیه و تدوین ماموریت و آرمانهای مدرسه
  • فعالیت هایی در راستای ارتقا مسولیت های اجتماعی در کادر و معلمین
  • مشاركت دادن دبيران در فعالیت ها
  • مشاركت دادن كاركنان در مديريت مجموعه با تفويض اختيار و نظارت بر امور
  • مکانیزم نظری و اجرایی موضوعات در کادر و معلمین
  • واگذاري كامل مسئوليت نتايج به مسئولين پايه در قبال تفويض اختيار (ايجاد انگيزه حل مشكلات، عملكرد بهتر، توسعه فردي و يادگيري)

D2- کادر و معلمین در سراسر سازمان به طور اثر بخش ارتباط برقرار می کنند.

  • ارتقا حس تعلق سازماني در كاركنان از طريق روابط انساني
  • ايجاد فرصتهاي تبادل تجربه با همكاران درون و بيرون مدرسه
  • تحلیل متناوب مدیر از اثربخشی نظام ارتباطی بین کادر و معلمین
  • توجه به خصوصیات شخصی کادر و معلمین در طراحی ساختار ارتباطات بین آنان
  • الزام و التزام كاركنان به پاسخگويي با توجه به ارزيابي‌هاي متنوع موجود
  • نظام کانال های ارتباطی و اطلاع رسانی بین کادر و معلمین
  • وجود تعاملات غیر رسمی بین کادر و معلمین

E2-کادر و معلمین تشویق، قدردانی و مراقبت می شوند.

  • ارزیابی موفقیت های کادر و معلمین
  • ايجاد صندوق وام براي كاركنان
  • پرداخت پاداش بر اساس نتايج و عملكرد
  • پشتيباني از برنامه ها با ايجاد انگيزه
  • تدوین و اجرای برنامه های تشویق و تنبیه کادر و معلمین
  • تشکیل جلسات مستمر ارزیابی عملکرد دبیران بصورت مستمر
  • تشويق خلاقيتها و نوآوريها و عملياتي كردن آنها
  • تشويق و ترغيب در به كارگيري فناوريها، به منظوربهبود عملكرد مدرسه
  • تقدیر از دبیران و کادر
  • جلسات قدرداني روز معلم
  • در اختیار قرار دادن تسهیلات خاص برای خانواده کادر و معلمین
  • ساختاریافته بودن سیستم حقوق و دستمزد
  • سیستم ترفیع
  • سیستم عیدی و کارانه
  • شناسایی عوامل کلیدی موثر بر تعهد و رضایت کادر و معلمین
  • فضای استراحت و آرامش کادر و معلمین در اوقات فراغت در داخل مدرسه
  • محدود کردن سقف فعالیت ساعات کار کادر و معلمین
  • مستندات برنامه های بهداشت جسمی و روانی در محیط کار
  • مکانیزم اهدای جوایز به کادر و معلمین
  • مکانیزم های ایجاد تعلق نسبت به مدرسه در کادر و معلمین

1-1-3-                     معيار شراکت ها و منابع

A3- شرکا و تامین کنندگان برای منافع پایدار مدیریت می شوند.

  • استفاده از شیوه های مختلف مشارکت با قابلیت های شرکا
  • تقویت همکاری با دانشگاهها و مراکز علمی
  • توسعه و بهبود فرايندهاي جذب كمكهاي مردمي
  • عملکرد منبع یابی و تدارکات مسئولانه
  • ارتباط و تعامل متقابل با سایر نهادها از قبیل شهرداری­ها، فرهنگسراها و...

B3- منابع برای تضمین موفقیت پایدار مدیریت می شوند.

  • برنامه ریزی جهت استفاده بهینه و مطلوب از منابع مالی، تجهیزات و امکانات
  • بهره برداري بهينه از منابع مالي
  • ثبت نام از دانش آموزان بی بضاعت مستعد
  • سیستم اطلاعات مالی
  • گزارش های متناوب از عملکرد مالی مدرسه
  • ایجاد سیستم امنیت منابع
  • برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی
  • بهره گیری از سیستم کدینگ تجهیزات و وسایل
  • بهینه سازی موجودی منابع فیزیکی در راستای نیازهای ذینفعان و استانداردها
  • توجه به بهبود مستمر شرایط سلامت محیط
  • حفظ و نگهداری اموال،اسناد و تجهیزات مدرسه با رعایت قوانین مدرسه
  • رویکرد صرفه جویی برای انرژی در مدرسه
  • سرانه فضاي سبز براي دانش آموز
  • سیستم تعمیرات و نگهداری
  • شناسایی، ارزیابی و انتخاب تجهیزات مدرسه با توجه به مسئله ارگونومی
  • صرفه جویی در مصرف دارایی ها و انرژی

C3- تکنولوژی برای پشتیبانی از تحقق استراتژی، تصمیم گیری اثر بخش و ایجاد قابلیت سازمانی، مدیریت می شود.

  • ارزیابی اثربخشی آموزشی فناوری های مورد استفاده در حوزه آموزش مدرسه
  • استفاده از خدمات الكترونيك در امر ثبت نام، اطلاع‌رساني و مشاوره
  • استفاده از فناوری های نوین در سیستم اطلاعاتی جامعه مشتریان
  • استفاده از قابليتهاي IT در خانواده‌ها، دبيران و دانش‌آموزان براي توسعه تعاملات و تسهيل امور
  • برنامه سالانه تکنولوژی های مورد استفاده در مدرسه
  • سرانه رايانه
  • میزان استفاده از فناوری های در اختیار
  • برنامه تخصیص امکانات فیزیکی به فعالیت ها
  • تظرسنجی از دانش آموزان و اولیا در مورد اثربخشی و کارایی فناوری های مورد استفاده
  • شناسايي، ارزيابي و انتخاب فناوريهاي جديد و جايگزين
  • فعالیت های مرتبط با مطالعه فناوری های جدید در حوزه های مرتبط با مدرسه
  • مطالعه امکان سنجی فناوری های نو

 

1-1-4-                     معيار فرآیندها

A 4- فرایندها به منظور بهینه سازی ارزش برای دانش آموزان و اولیا، طراحی و مدیریت میشوند.

  • انجام اقدامات اصلاحی لازم با در نظر داشتن نظرات اولیا و دانش آموزان
  • ايجاد و توسعه مهارتهاي زندگي دانش آموزان
  • آماده‌سازي دانش‌آموزان براي ورود و مشاركت در فعاليتهاي اجتماعي (شوراهاي كلاسي، آزمون صفحه اول جرايد, هيات پايه و...).
  • برقرار كردن ارتباط آموزش با مسایل زندگي
  • برقراری شیوه های آموزشی متنوع با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی دانش آموزان
  • برنامه ریزی برای براورده کردن سطحی از نیازهای متفاوت دانش آموزان و اولیا
  • برنامه ریزی دوره های فوق برنامه با توجه به انتظارات دانش آموزان
  • پیگیری پیشرفت تربیتی و دانش آموزان در طول سال تحصیلی
  • تشکیل جلسات مستمر ارزیابی عملکرد دانش آموزان
  • توجه به تفاوت نیازی دانش آموزان و اولیا
  • تهیه تقویم اجرایی فعالیت های پرورشی
  • رويكرد استفاده از مسئولين پايه براي ارتقا جنبه‌هاي اخلاقي دانش‌آموزان
  • سیستم مستند سازی اطلاعات مربوط به دانش آموزان و اولیا
  • شفاف سازی فرآیندهای اجرایی
  • محاسبه میزان توانایی ها و عملکرد سال گذشته ی تشکل های دانش آموزی
  • ميزان آموزشهاي خانواده
  • نظارت برمکان و برنامه های اردویی برنامه ریزی شده توسط مسئولین پایه

B4- فرایندها و خدمات به منظور خلق ارزش بهینه برای دانش آموزان توسعه می یابند.

  • انتخاب دانش آموزان نمونه اخلاقی
  • ایجاد فرصتهای یادگیری با بهره گیری از منابع متنوع برای دانش آموزان
  • ایجاد فرصتهایی در راستای بهبود روابط انسانی از قبیل اردوها
  • ایجاد نظام انگیزش دانش آموزان
  • ايجاد فرصتهاي يادگيري با بهر ه گيري از منابع متنوع براي دانش آموزان
  • برپایی نمایشگاه کتاب با کمک خود دانش آموزان
  • برگزاری دوره های آموزش خانواده
  • برگزاری کلاس های هنری در فصل تابستان
  • برگزاری مراسم مختلف (زیارت عاشورا، مانور زلزله، محرم، رمضان و..(
  • برگزاری مطلوب فعالیت های فوق برنامه پرورشی
  • برگزاری نماز به جماعت
  • برگزاری همایش
  • برگزاري اردوهايي براي سازندگي اخلاقي
  • برگزاري دوره هاي آموزش خانواده
  • برنامه ریزی کلاسهای
  • برنامه ریزی و اجرای مسابقات داخل مدرسه
  • برنامه صبحگاه هر روزه و با برنامه ریزی
  • تأمين بهداشت رواني
  • تعیین ارزش افزوده هر خدمت برای دانش آموزان و اولیا به طور شفاف
  • تعیین خط قرمزها و سیاست گذاری برگزاری اردوها
  • توسعه وبلاگهاي دوره و كلاس، كارسنج، توليد محتوا، سایت اينترنتي و...

C4- محصولات و خدمات به طور اثر بخش ترویج و مدیریت می شوند.

  • اطلاع رسانی از طریق وب سایت مدرسه یا از طریق پیامک
  • اعلان فعالیت های شوراها در تابلو مدرسه
  • ایجاد سیستم اطلاعات اولیا و اطلاع رسانی بطور دقیق
  • ایجاد کانال های ارتباطی کادر مدرسه با اولیا و دانش اموزان از طریق ملاقات حضوری ، تماس تلفنی ، ایمیل و...
  • ايجاد سيستم بازخورد عملكرد دانش آموز به اوليا
  • برقراري شيوه هاي آموزشي متنوع با در نظر گرفتن تفاوتهاي فردي دانش آموزان
  • تحلیل هزینه - فایده اقدامات لازم برای شناسایی بازار دانش آموزان و اولیا بالقوه
  • توجه به تفاوت های فردی در تشویق
  • توسعه يادگيري از طريق مشاوره
  • طبقه بندی جامعه دانش آموزان و اولیا بالقوه براساس سطوح اجتماعی
  • برنامه ريزي در راستاي استعداد ها و تفاوت­هاي دانش آموزان

D4-روابط با دانش آموزان و اولیا مدیریت شده و ارتقا می یابد.

  • ابلاغ و اجرای آیین نامه­ها به دانش آموزان، اولیا، دبیران و کادر
  • ارایه خدمات به فارغ التحصیلان
  • استفاده از نظرات اولیا و دانش آموز نسبت خدمات دریافتی از مدرسه
  • ايجاد فرصتهاي مشاركت از طريق تقويت تشكل هاي دانش آموزي
  • ايجاد فرصتهايي در راستاي بهبود روابط انساني از قبيل اردوها
  • برقراري ارتباط و تعامل صميمانه با دانش آموزان و كاركنان و اوليا
  • برگزاری انتخابات شوراهای کلاسی
  • برگزاری جلسات مشترک اولیا و مربیان در هر پایه
  • برگزاری جلسات و میز گردهای مباحثه با دانش آموزان
  • برنامه ريزي دوره هاي فوق برنامه با توجه به انتظارات دانش آموزان
  • برنامه های ارتباط خانواده با مدرسه
  • تبليغات (سايت و بروشور و...).
  • تجليل از دانش‌آموزان موفق در حضور خانواده‌ها در جشنواره ساليانه شوراهاي دانش‌آموزي
  • تسهيل ارتباط اولياء با مدير (پيامك، پست الكترونيك، كارسنج، فرمهاي نظرسنجي، ملاقات حضوري، جلسات عمومي و...)
  • تشکیل شوراهای دانش آموزی در مدرسه
  • تعامل مستقيم و رودررو با شوراهاي كلاسي مدرسه توسط مدير
  • تقدیر و تشویق دانش آموزان فعال در امور
  • جلسات انجمن اولياء و مربيان
  • جلسات توجيهي براي اولياء در خصوص تعامل با مدرسه
  • جلسات شوراهاي دانش‌آموزي
  • رويكرد استفاده از مسئولين پايه براي توجیه و همراه سازی اولياء با نظام تربیتی مدرسه
  • رويكرد استفاده از مسئولين پايه براي درك، پيش‌بيني و پاسخگويي به نيازها و انتظارات اوليا و دانش‌آموزان
  • سنجش اثربخشی نظام ارتباطی بین کادر و معلمین از طریق نظرسنجی از آنان
  • سیستم پیشنهادات
  • شناسایی و جلب زمینه های همکاری اولیا
  • فرصت سازي براي برقراري ارتباط اوليا و كاركنان
  • مسابقات خلاقیت و جذب ایده برای دانش آموزان
  • نظرسنجی از اولیا و دانش آموزان و معلمان نسبت به خدمات

1-1-5-                     معيار نتایج دانش آموزان و اولیا

A5- برداشت ها

  • برداشت از میزان ارتباط عاطفی و دوستانه با دانش آموز
  • رضایت اولیا از دانش آموزان
  • رضایت اولیا از عملکرد کادر ستادی اجرایی
  • رضایت اولیا از عملکرد مدیر
  • رضایت اولیا از عملکرد مسئول پایه
  • رضایت دانش آموز از خانواده
  • رضایت دانش آموزان از خدمات
  • رضایت دانش آموزان از خدمات فوق برنامه
  • رضایت دانش آموزان از عملکرد دبیران
  • رضایت دانش آموزان از عملکرد کادر ستادی اجرایی
  • رضایت دانش آموزان از عملکرد مدیریت
  • رضایت دانش آموزان از عملکرد مسئول پایه
  • ميزان پاسخگويي به اوليا
  • ميزان رضايت از كيفيت تربیت فرزند

B5 – شاخص های عملکردی

  • ارایه گزارشهاي شفاف دوره‌اي به اولياء
  • ارایه ی کارنامه به دانش آموز و اولیا
  • ارزیابی بهداشت رواني
  • ايجاد نظام ارزيابي مستمر عملكرد دانش آموزان
  • تعداد شكايت اوليا
  • توصيه مدرسه به ديگران
  • رضایت مدیران از دانش آموزان
  • فرم ارزيابي انتخاب دانش‌آموز نمونه اخلاقي و ارایه كارنامه فرهنگي
  • ميزان تخلفات ارجاع شدة دانش آموزان به مديريت منطقه
  • ميزان ترك تحصيل كنندگان
  • ميزان رعايت نظم و مقررات
  • ميزان رفتارهاي خطرناك
  • ميزان شكايات اولیا
  • ميزان مشاركت در جلسات اوليا
  • ميزان موفقيتهاي ورزشي، فرهنگي و اجتماعي دانش آموزان
  • نتایج آزمونهای روان سنجی

1-1-6-                     معيار نتایج کادر و معلمین

A6 – برداشت ها

  • رضایت دبیر از دانش آموزان
  • رضایت دبیران از فضای مدرسه
  • رضایت دبیران از مسول پایه
  • رضایت دبیران از معاونین
  • رضایت کادر ستادی اجرایی از دبیران
  • رضایت کادر ستادی اجرایی از مدیر
  • رضایت مسول پایه از دانش آموزان
  • رضایت مسول پایه از دبیران
  • رضایت مسول پایه از فضای مدرسه
  • رضایت مسول پایه از معاونین
  • رضایت معاونین از دانش آموزان
  • رضايتمندي كاركنان از پشتيباني ها
  • میزان استفاده از دانش روز در انجام فعالیت های مختلف
  • میزان خلاقیت و نو آوری- استقلال در تصمیم گیری- خود کارآمدی
  • ميزان بهره وري
  • ميزان رضايت از رابطه با همكاران

B6 – شاخص های عملکردی

  • ايجاد نظام ارزيابي مستمر عملكرد کادر و معلمین
  • تعداد تقديرنامه هاي دريافتي مدرسه از مديريت منطقه و سازمان
  • رضایت مدیر از دبیران
  • رضایت مدیر از کادر ستادی اجرایی
  • رضایت مدیر از مسول پایه
  • سیستم ارزیابی کمی و آماری عملکرد عوامل مدرسه
  • مجموعه ای مستند از نتایج کیفی در مدرسه که اجرای برنامه ها را توسط کادر و معلمین تایید می کند.
  • ميزان پيشنهادات پذيرفته و اجرا شده
  • ميزان تاليفات كاركنان
  • ميزان تغييرات حاصله در شغل و ترك مدرسه
  • ميزان تقديرنامه هاي دريافت شده
  • ميزان رشد نمره ارزشيابي كاركنان
  • ميزان غيبت و بيماري کادر و معلمین
  • ميزان گواهي نامه هاي دريافت شده از گروههاي آموزشي
  • ميزان مشاركت در جلسات دبيران
  • ميزان مشاركت در گروههاي درسي مدرسه
  • نظرسنجی از کادر و معلمین نسبت به عملکرد کل مجموعه
  • نقد فعالیت های افراد در جلسات داخلی براساس مستندات جلسه
  • نمره رفتار شغلی و اخلاقی (رعایت شعایر اسلامی و هنجارهای جامعه )

1-1-7-                     معيار نتایج مسئوليت‌های اجتماعی

A7 – برداشت ها

  • بررسی تصویر مدرسه در اجتماع از طریق نظرسنجی
  • بررسی پیامدهای اجتماعی فعالیت های مدرسه در دانشگاه ها از طریق نظرسنجی
  • جوایز مدرسه

B7– شاخص های عملکردی

  • اقدامات در جهت حفظ محیط زیست وفعالیتهای بشر دوستانه
  • جوایز و پوشش رسانه ای
  • درصد توصیه از طرف دانش آموزان و اولیای  قبلی و فعلی به دانش آموزان و اولیای  جدید
  • رتبة به دست آمده از ارزيابي كيفيت مدارس
  • مشارکت و همکاری در امور خیریه
  • ميزان جذب كمكهاي مردمي
  • شاخص های عملکرد فرآیندهای جامعه پذیری
  • پیروی از مقررات و حاکمیت
  • عملکرد اجتماعی
  • عملکرد ایمنی و بهداشتی
  • عملکرد منبع یابی و تدارکات مسئولانه
  • ميزان شكايت افراد بیرونی یا سازمان ها

تعداد مشاهده (1417)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مقاله "شاخص­های هر زیر معیار در استاندارد های دبیرستان موعود"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید