درج مطلب
 

نظام جامع ارزیابی دبیران

در عصرکنونی تحولات شگرفی در نظام تعلیم و تربیت رخ داده و ایجاد یک نظام ارزیابی را اجتناب ناپذیر نموده است، به گونه ای که بتوان کیفیت خدمات را بر اساس فرآیند یاددهی و یادگیری رصد کرد و بر اساس آن میزان پیشرفت در اهداف و نتایج مورد انتظار را پایش نماید . اکنون به گوشه ای از تفاوت های روش ارزیابی جامع دبیران با سیستم گذشته اشاره می گردد :

 

روش جدید

روش قدیمی

1) علاوه بر رضایت مندی دانش آموزان (40%) ، نظر مسئولین مدرسه (20%) ، نتایج آزمون جامع (20%) ، و عملکرد دبیر (20%) در ارزیابی وجود دارد .

1) فقط بر اساس رضایت مندی دانش آموزان (100%) بود .

2) هدف اصلی ارزیابی فرصتی ، برای راهنمایی و رفع مشکلات و ایجاد انگیزه برای تغییرات اثربخش است .

2) هدف اصلی ارزیابی حذف دبیران ضعیف بود .

3) 360 درجه است یعنی تمام افراد مرتبط با دبیر از قبیل دانش آموز ، مسئول پایه ، معاونین آموزش و انضباطی در ارزیابی سهیم هستند .

3) فقط دانش آموزان نظر می دادند.

4) سیستم ارزیابی قابل اصلاح وارتقا بوده وپیشنهادات در آن استفاده می شود.

4) سالها این نوع سیستم ارزیابی تغییر نکرده بود .

 

 

 

شاخص های اصلی ارزیابی دبیران در قالب نمونه فرم اعلام نتایج

 

شاخص اصلی

سقف امتیاز

رضایتمندی همه دانش آموزان پایه

400

نتایج آزمون جامع

200

هماهنگی با مسئولین مدرسه

200

عملکرد داخل کلاس

200

جمع کل

1000

 

شاخص اصلی

شاخص فرعی

سقف نمره

 

رضایت مندی از 400

تدریس کامل متن و تمرینات کتاب درسی

20

 

تکمیل مطالب کتاب درسی با مطالب خارج از کتاب یا کتابهای کمک آموزشی

20

 

سطح علمی مطالب خارج از کتاب و ارجاع به منابع

20

 

نحوه انتقال و تفهیم مطالب و مفاهیم درس

20

 

ایجاد شوق و علاقه مندی به یادگیری

20

 

استفاده بهینه از وقت کلاس

20

 

مشارکت دادن دانش آموزان در مباحث و عملکرد شاداب و فعال

20

 

برقراری ارتباط صمیمی، همراه با احترام و اعتماد متقابل

20

 

توانایی در برقراری نظم کلاس

20

 

تاثیر مثبت شخصیتی بر رفتار دانش آموزان

20

 

رضایت مندی کلی

200

 

نتایج آزمون از 200

کسب رتبه مناسب بین مدارس (از 1 تا 80 به نسبت 80 تا صفر)

80

 

تراز مناسب (از 4000 تا 10000 به نسبت 0 تا 100 )

100

 

اختلاف تراز با تراز میانگین کشور (از صفر تا 2000 به نسبت 0 تا 20)

20

 

هماهنگی از 200

همکاری در برگزاری امتحانات و تحویل به موقع سوالات

20

تحویل بموقع سوالات و تصحیح بموقع اوراق و رسیدگی به اعتراض در موعد مقرر

20

شرکت در جلسات عمومی و دپارتمان دبیران

20

درج طرح درس در پوشه و درج تاریخ‌های مربوطه در پوشه دبیر طبق جدول

20

همراهی و هماهنگی با مسئول پایه

80

اطلاع موارد خاص رفتار دانش آموزان به مسئول پایه

20

شروع و پایان به موقع کلاس و عدم غیبت بدون هماهنگی

20

عملکرد از 200

ارائه مستمر و منظم تکلیف

20

میزان کیفیت و اثر بخشی تکلیف جهت انگیزه بخشی به دانش‌آموزان جهت تمرین در منزل

20

پیگیری مشاهده و تصحیح تکالیف دانش آموزان توسط همیار و بررسی دبیر بصورت تصادفی

20

میزان رعایت مقدار تکالیف به نسبت الگوی استاندارد

20

پیگیری تکالیف ساده از دانش آموزان ضعیف و تست از دانش آموزان قوی

20

برگزاری مستمر و منظم کوئیز یا پرسش کلاسی

20

درج نمره کوئیز ، پرسش کلاسی و تکالیف در پوشه نمرات

20

عدم وجود دانش آموز با رنگ قرمز (یابدون رنگ)

20

خودارزیابی از عملکرد طبق جدول

40

 

شاخص های خود ارزیابی دبیر :

 

در این بخش هر گزینه 2 امتیاز دارد خواهشمندیم 20 مورد از موارد زیر را که جزء نقاط قوت خود متفاوت از سایرین می دانید انتخاب نمائید :

 

دقیقاً چه چیزی مورد ارزیابی قرار گیرد

وزن

آموزش تستی دانش آموزان برای آمادگی در آزمون های هماهنگ

10

تناسب آزمون های ماهانه با مطالب تدریسی - کیفیت و اثربخشی آزمون ها

10

پیگیری بر افت و خیز رتبه درس در کلاس پس از اعلام نتیجه آزمون ها

10

رفع اشکال و ترمیم ضعف ها بر اساس کارنامه پیشرفته دبیر در کلاس

10

بررسی نتایج تک تک دانش آموزان در آزمون ها و تشویق رتبه های برتر

10

برگزاری کوئیز در پایان مباحثه

10

تعیین و تدریس کتاب کمک درسی یا جزوه معلم  به عنوان محتوی تکمیلی کلاس

10

معرفی کتب و منابع مربوط به مبحث جهت مطالعه و عمق بخشی علمی دانش­آموزان

10

کیفیت تکالیف به نسبت مقدار تکلیف  و تنظیم تکالیف با سطح و توان شاگردان

10

تناسب آزمون ترم با سطح عمومی آموزش و پرورش

10

تصحيح دقیق و عادلانه اوراق امتحان و نحوه ی رسیدگی به تقاضای تجدید نظر دانش آموزان

10

جبران کلاس های تعطیل شده

10

اجرای دقیق وعده های آموزشی

10

تجسم بخشیدن به مطالب با استفاده از نمودار، تصویر، مثال، خاطره برای تفیهم مطالب مختلف

10

به کارگیری روش های خلاقانه در تدریس با  بهره مندی از امکانات کمک آموزشی

10

به کار گیری انواع مواد آموزشی و کمک آموزشی و وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی

10

استفاده از نرم افزار های کمک آموزشی

10

خلاصه کردن مطالب تدریسی در پایان جلسه و نتیجه­گیری

10

طرح سؤالات ارزنده و جالب و تشویق دانش آموزان به اظهار نظر

10

اجرای فعالیت­های گروهی و مشارکت دادن شاگردان در اداره کلاس و ایجاد احساس همکاری

10

 

دقیقاً چه چیزی مورد ارزیابی قرار گیرد

وزن

اختصاص زمانی  برای جواب دادن به سؤالهای پیرامون درس

10

طرح بحث های علمی در کلاس درس و ایجاد فضای مباحثه بین دانش آموزان

10

آزاد گذاشتن دانش آموزان در نوشتن انواع راه حل و نیز ایجاد روحیه تفکر و اندیشه آزاد در دانش آموزان

10

توجه به راه حل های دانش آموز و بیان استدلال جهت صحت و سقم آن

10

توجه به دانش آموزان ضعیف هنگام تدریس

10

اهمیت به پاسخ گویی انفرادی در زنگ تفریح و پاسخگویی به سوالات

10

استفاده از  روش های گوناگون تدریس  به تناسب هر موضوع درسی

10

تدریس مرحله به مرحله و نظام یافته و نرفتن از شاخه­ای به شاخه دیگر

10

روشن نمودن اهداف و عناوين مورد بحث در شروع هر کلاس

10

نظم، انسجام و تمیز نویسی تخته

10

عدم پاسخگویی به تلفن همراه در کلاس

10

عدم برخورد فیزیکی با دانش آموز

10

کوشش برای پرورش اخلاقی و تقویت روحیه مذهبی دانش آموزان

10

ارشاد به موقع دانش آموزان و طرح مطالب موثر در ارتباط با اهداف فرهنگی و ویژگی های محصل نمونه

10

اهمیت به وظایف دانش آموزان نسبت به دبیر مانند استقرار ، صحبت با اجازه و ...

10

شناختن نام خانوادگی دانش آموزان

10

حضور حتی المقدور در نماز جماعت مدرسه

10

توجه به پيشنهادها و انتقادات منطقي دانش آموزان

10

موثر بودن سیستم تشویق و تنبیه دبیر بر ایجاد انگیزه در دانش آموزان

10

تشویق شاگردان ممتاز به کوشش بیشتر و یاری دانش آموزان ضعیف

10

آراستگی پوشش دبیر

10

عدم توجه افراطی به دانش آموزان خاص

10

 
 
     
 
     
درج مطلب
 

وظایف مربوط به مسئول پایه در رابطه با دبیر

 

  1. معرفی دبیران و انتظارات آنان در ساعت مشاوره به دانش آموز
  2. برگزاری جلسه با اولیاء دانش آموزان برای کمک به دبیران در رشد آموزشی
  3. برگزاری اردوهای آموزشی با کمک دبیران برای رفع کاستی ها در کلاس های درس
  4. ارائه و اجرای طرح های پرورشی در پایه با همکاری دبیران مربوطه
  5. پیگیری امور عبادی و فرهنگی از دبیران جهت الگو سازی برای دانش آموز
  6. مشاوره جمعی و فردی با دبیران جهت یافتن نقاط ضعف و قوت هر درس
  7. اخذ نظارت مشورتی با دبیران در جهت بهبود امور اجرایی و..... مدرسه .
  8. پیگیری وضعیت فرهنگی و آموزشی دانش آموزان خاص از دبیر
  9. توجیه دانش آموزان به اهمیت کتاب درسی
  10. همکاری در تنظیم لوحه تکلیف
  11. همکاری در تنظیم ساعات تکالیف
  12. همکاری در تعیین همیار معلم از دانش آموزان
  13. بررسی گزارش میزان تکلیف
  14. بررسی کیفیت انجام تکالیف توسط دانش آموزان
  15. صحبت و رفع مشکل با دانش آموزانی که به خاطر عدم انجام تکلیف در مدرسه مانده اند.
  16. صحبت و رفع مشکل با دانش آموزانی که نمرات کلاسی پایینی کسب کرده اند.
  17. صحبت و رفع مشکل با دانش آموزان در رابطه با آزمونها
  18. صحبت با دانش آموزان در رابطه با کار تستی
 
     
 
     
درج مطلب
 
 
فرایند آموزشی دبیرستان
 
     
 
     
 

انتظارات اجرایی و آموزشی از دبیر

 

*خواهشمند است جهت حضور به موقع در مدرسه و کلاس های درس برنامه ریزی لازم را بفرمایید تا با تاخیر وارد نشوید .
*خواهشمند است نسبت به حضور و غیاب و ثبت نمرات ماهانه و پرسش های کلاسی در پوشه خود اقدام نموده و بدون پوشه در کلاس حاضر نشوید.
*در صورت اخراج دانش آموز از کلاس ( آموزشی یا انضباطی ) شخص خاطی را به همراه معاون اجرایی کلاس به واحد مربوطه ارجاع نمایید .
*ورود و خروج دانش آموز بعد از حضور دبیر در کلاس درس تنها با نامه­ی معاونت انضباطی امکانپذیر می باشد .
*تلفن همراه خود را در زمان حضور در کلاس درس در حالت بی صدا قرار داده و از پاسخگویی در حین کلاس بپرهیزید .
*در صورت نیاز به تکثیر اوراق مربوطه را حداقل 2 روز زودتر به مسئول واحد تکثیر ، آقای پیری تحویل دهید .
*در صورت بروز مشکل و عدم حضور در کلاس درس مراتب را حداقل 1 روز زودتر جهت برنامه ریزی جایگزین به معاون آموزشی دبیرستان (آقای شهابی نیا ) اطلاع دهید .
*زنگ تفریح برای استراحت دانش آموز است لطفا برنامه ی درسی کلاس را به نحوی تنظیم نمایید که حقوق
دانش آموزان و گاها معلم زنگ بعد نیز رعایت شود.
*هر گونه تغییر ساعات درسی ( به هر دلیلی ) یک روز قبل توسط معاون انضباطی به  دبیر مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.
*لطفاً لیست حضور و غیاب را بعد از ساعت اول درسی توسط معاون اجرایی کلاس به معاونت انضباطی تحویل نمائید.
*در صورت نیاز به صحبت با دانش آموز ، مشاور ، مدیر و .... لطفاً از زنگ های تفریح استفاده فرمائید.
*جهت استفاده از تخته هوشمند حداقل یک زنگ قبل از تشکیل کلاس هماهنگی های لازم را با معاونت آموزشی به عمل آورید همچنین در زنگ مربوطه دانش آموزان در کلاس درس حضور داشته باشند تا بعد از بازگشایی و آماده سازی مکان مربوطه به لابراتوار انتقال یابند.
*جهت ترویج روحیه تعبد و ایجاد فضای معنوی در مدرسه و هچنین معرفی الگوی مناسب اخلاقی به دانش آموزان لطفا در برنامه های جانبی به ویژه نماز جماعت حضور فعال داشته باشید . 
 
     
 
     
 

وظایف دانش آموز در رابطه با دبیر

 

  1. حضور به موقع در کلاس قبل از ورود معلم
  2. قرار گرفتن در نیمکت قبل از ورود معلم
  3. برخاستن به هنگام ورود معلم و نشستن با اجازه
  4. توجه به تمیزی کلاس و تخته قبل از ورود معلم
  5. مراقبت از میز و نیمکت خود و دیگران
  6. رعایت سکوت و پرهیز از سخن گفتن بی جا در کلاس
  7. حضور فعال، شاداب و مؤدبانه در کلاس
  8. پرسیدن سؤال در کلاس با اجازه  و به صورت ایستاده
  9. اجرای برنامه مطالعاتی  و ارائه گزارش دقیق میزان مطالعه و انجام تکالیف
  10. حل کامل و صحیح تکالیف با اتکا به دانش خود
  11. بکارگیری حداکثر تلاش برای یادگیری در کلاس و رفع اشکال در منزل
  12.  پوشیده نگاه داشتن عیوب دیگران
  13. پوشش و لباس مناسب مطابق با مقررات داخلی مدرسه
  14. همراه نداشتن لوازم اضافی در کلاس
  15. خوردن و آشامیدن فقط در حیاط
  16. سخن گفتن با اجازه، مؤدبانه و با رعایت ادب در بیان نظرات
کلام و رفتار با احترام، نسبت به  دوستان و معلمین در حضور و غیاب ایشان
 
     
 
     
درج مطلب
 
 

وظایف مربوط به معاونت آموزشی در رابطه با دبیر

  1. هدایت وفعالسازی معاونین آموزشی کلاس ها و تعیین افرادی بعنوان همیار معلم
  2. نظارت و پیگیری امور آموزشی از دبیران جهت اجرای برنامه های آموزشی
  3. نظارت بر افت وخیز رتبه هر درس در آزمون های هماهنگ و مشاوره لازم
  4. اخذ نمرات تکالیف وآزمون ها از دبیران جهت ارائه به اولیا
  5. نظارت بر حسن اجرای محتوای آموزشی هر درس و میزان کار تستی و تشریحی
  6. ارائه و اجرای طرح های آموزشی با همکاری دبیران مربوطه .
  7. توجیه و ارائه برنامه آموزشی سالانه به دبیر
  8. تحویل کارنامه ها و نتایج جمع بندی آزمون های مختلف به دبیر در جهت رفع اشکالات
  9. پیگیری از دبیر برای تشکیل گروه های مباحثاتی و نظارت بر نحوه کارکرد دبیران در مباحثه
  10. معرفی کادر و رفع مشکلات اجرایی دبیر جهت تسهیل امور
  11. فراهم آوردن امکانات لازم برای تدریس
  12. دریافت و کنترل اجرای طرح درس
  13. بررسی لوحه تکلیف
  14. تنظیم ساعات تکالیف
  15. توجیه و دریافت لیست کتاب کمک درسی در سطح کتاب درسی
  16. تعیین همیار معلم از دانش آموزان
  17. اطلاع رسانی گزارش تکالیف در مدبر
  18. پیگیری و سرپرستی همیاران معلم
  19. اعلام اسامی دانش آموزان نقص تکلیفی به مسئول عصر
  20. نظارت دقیق بر برنامه حل تکلیف عصر
  21. تعیین عوامل اجرایی و توجیه برنامه حل تکلیف عصر
  22. پیامک اعلام اسامی دانش آموزان نقص تکلیفی به مسئول اولیا
  23. پیگیری دریافت نمرات از دبیر بابت پرسش و کوئیز کلاسی
  24. اطلاع رسانی گزارش نمرات پرسش ها و کوئیزها در مدبر
  25. برگزاری آزمون
  26. گزارش نمرات آزمونها
  27. ثبت نام و برگزاری مرآت و قلم چی
  28. اطلاع رسانی گزارش نمرات کارهای تستی در مدبر